Bagi memastikan bahawa matlamat dan objektif perkhidmatan bimbingan dan kaunseling tercapai, kaedah penyampaian dan perkhidmatan kepada kumpulan sasar adalah amat penting. Keberkesanan perkhidmatan akan dapat mewujudkan pelajar yang seimbang, berjiwa besar dan waja, berwawasan dan berketrampilan. Usaha-usaha untuk membina insan yang terus maju ke arah hidup yang bermakna bagi kesejahteraan diri, masyarakat dan negara perlu dilaksanakan dengan secara seimbang dalam semua bidang seperti berikut: | ||||||
Bil | Bidang | Input | Kaedah | |||
1. | Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling | 1. | Akademik | Kaunseling Individu Kaunseling Kelompok Bimbingan Individu Bimbingan Kelompok Konsultasi | ||
2. | Kerjaya | |||||
3. | Psikososial | |||||
4. | Keluarga | |||||
5. | Peribadi | |||||
6. | Kes Disiplin | |||||
7. | Dadah | |||||
8. | HIV/ AIDS | |||||
9. | Krisis | |||||
2. | Pengurusan dan Pentadbiran | 1. | Maklumat Kerjaya | Sistem Fail Paparan Sebaran Brosur / Pamplet Poster Buku Buku Skrap Perkongsian | ||
2. | Maklumat Pendidikan dan Latihan | |||||
3. | Maklumat Dadah | |||||
4. | Maklumat HIV/ Aids | |||||
5. | Maklumat Bahaya Rokok dan Kesihatan | |||||
6. | Rancangan Tahunan | |||||
7. | Kertas Kerja Program | |||||
8. | Buku Rekod Perkhidmatan | |||||
9. | Borang-borang Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling | |||||
10. | Jadual Waktu Perkhidmatan | |||||
11. | Maklumat Murid | |||||
12. | Laporan Program | |||||
13. | Keceriaan Bilik Kaunseling | |||||
14. | Papan Kenyataan Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling | |||||
15. | Laporan dan Rekod Sesi | |||||
16. | Penilaian Program | |||||
17. | Rekod dan Laporan Kewangan | |||||
Bil | Bidang | Input | Kaedah | |||
3. | Akademik | 1. | Pemilihan mata pelajaran elektif | Bimbingan Kelompok Bimbingan Individu Bengkel Seminar Kem/Perkhemahan Tayangan Video Pembimbing Rakan Sebaya (PRS) Taklimat Kolokium Tutor Sebaya Mentor Mentee Lawatan Ceramah Pameran Bank maklumat manual Bank maklumat berkomputer | ||
2. | Kemahiran Belajar | |||||
a. | Membaca | |||||
b. | Mencatat/ mengambil nota | |||||
c. | Pengurusan masa | |||||
d. | Pengurusan diri | |||||
e. | Mendengar | |||||
f. | Mengingat | |||||
g. | Mengulangkaji | |||||
h. | Menjawab soalan peperiksaan | |||||
i. | Menghadapi peperiksaan | |||||
3. | Mengumpul maklumat pelajaran atau peluang melanjutkan pelajaran di Institusi Pengajian Tinggi. | |||||
4. | Kerjaya | 1. | Inventori Minat | Bimbingan Kelompok Bimbingan Individu Lawatan Ceramah Forum Seminar Tayangan video Pertandingan-pertandingan - Media Maklumat Kerjaya - Buku Skrap Kerjaya - Eksplorasi Alam Kerjaya - - Poster Kerjaya - Sketsa Kerjaya | ||
2. | Inventori Personaliti | |||||
3. | Inventori Nilai | |||||
4. | Pemilihan Mata Pelajaran Elektif | |||||
5. | Pengumpulan Maklumat Kerjaya | |||||
6. | Pendedahan kerjaya Peluang latihan kerjaya | |||||
7. | Penyebaran Maklumat | |||||
5. | Psikososial & Kesejahteraan Mental | 1. 2. 3. | Ujian Personaliti Senarai semak masalah Merujuk Kad Maklumat Diri (Jika perlu) | Bimbingan Kerjaya merentasi Kurikulum Bimbingan Kelompok Bimbingan Individu Forum Kursus Bengkel/Seminar Kem Bina Insan/ Diri Kolokium Lawatan Tayangan video Kaunseling Keluarga PRS Latihan Dalam Kumpulan Aktiviti Simulasi Kumpulan Perkhemahan Ibadah Ceramah | ||
4. | Kemahiran Komunikasi | |||||
5. | Kemahiran Asertif/Tegas diri | |||||
6. | Penyaringan maklumat | |||||
7. | Pengurusan Tekanan | |||||
8. | Kemahiran Rohani | |||||
9. | Kemahiran Membuat Keputusan | |||||
10. | Kemahiran Pengawalan Diri | |||||
11. | Kemahiran Aplikasi | |||||
12. | Kemahiran Sintesis | |||||
| Bil | Bidang | Input | Kaedah | ||
| | 13. | Kemahiran Analisis Kritikal | | ||
14. | Pengekalan Penghargaan Kendiri/ Self Esteem | |||||
15. | Perkembangan Keremajaan | |||||
16. | Konsep Kendiri | |||||
17. | Pengendalian Kendiri | |||||
18. | Program Orientasi | |||||
6. | Keibubapaan | 1. | Komunikasi | Ceramah Seminar Forum Bengkel Perkhemahan keluarga/ Hari Keluarga Lawatan ke rumah Khidmat Konsultasi Kursus Kemahiran Keibubapaan Konferens Buletin Keluarga Pameran Bimbingan Individu Bimbingan Kelompok | ||
2. | Perkembangan individu | |||||
3. | Isu-isu Kekeluargaan | |||||
| 3.1 | Kepimpinan | ||||
3.2 | Perkembangan remaja masa kini dan akan datang | |||||
3.3 | Kerukunan dan kesejahteraan keluarga. | |||||
7. | Pembangunan Diri | 1. | Kemahiran Komunikasi | Bimbingan Individu Bimbingan Kelompok Latihan Dalam Kumpulan Lawatan ke rumah Ceramah Bengkel Praktikum PRS | ||
2. | Kemahiran Penyelesaian Masalah | |||||
3. | Kepimpinan | |||||
4. | Kemahiran Tegas Diri | |||||
5. | Pembimbing Rakan Sebaya | |||||
| (PRS) | |||||
6. | Kemahiran Sosial | |||||
7. | Kemahiran Memilih Keutamaan Tugas | |||||
8. | Pengurusan Diri | |||||
8. | Pendidikan Pencegahan Dadah / Rokok / Inhalan dan HIV/ AIDS | 1. | Kemahiran Asertif | Ceramah Seminar/Bengkel Pertandingan Esei Pertandingan Poster Pertandingan Pidato Pertandingan Boria Pertandingan Nasyid Kuiz 5 Minit Anti Dadah Pameran Bimbingan Individu Bimbingan Kelompok | ||
2. | Kemahiran Sosial | |||||
3. | Perkembangan Seksual | |||||
4. | Sikap Benci kepada dadah | |||||
5. | Kemahiran Menghindar Jangkitan HIV/ AIDS | |||||
6. | Pendidikan Kekeluargaan | |||||
Saturday, 18 February 2012
BIDANG TUGAS DAN TANGGUNGJAWAB
SENARAI TUGAS GURU KAUNSELING MASA
4.1.1 Menyediakan rancangan tahunan program dan aktiviti perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling sekolah.
4.1.2 Mengenalpasti keperluan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling sekolah melalui kajian keperluan, soal selidik, temubual dan perbincangan dengan murid, guru, pentadbir, kakitangan sekolah, ibu bapa dan bekas murid.
4.1.3 Merancang, mengawalselia dan mengemaskini rekod dan inventori murid.
4.1.4 Mengumpul, menyelia, menyebar maklumat bimbingan dan kaunseling kepada semua murid melalui sebarang media yang sesuai.
4.1.5 Mengelola dan melaksanakan aktiviti bimbingan dan kaunseling kelompok dan tunjuk ajar (instructional) yang meransang perkembangan murid secara optimum.
4.1.6 Merancang, melaksana, mengawalselia perkhidmatan bimbingan dan kaunseling individu secara profesional dan beretika.
4.1.7. Merancang, melaksana, mengawalselia aktiviti kemahiran belajar untuk semua murid.
4.1.8 Merancang, melaksana, mengawalselia serta menilai program dan aktiviti pemberian maklumat sesuai dengan penawaran pakej pensijilan terbuka dan keperluan IPT.
4.1.9 Menjadi ahli jawatakuasa program pencegahan dadah, inhalan, rokok, alkohol dan HIV/AIDS.
4.1.10 Merancang, melaksana, mengawalselia serta menilai program dan aktiviti untuk menyedia dan mendedahkan murid kepada peluang
melanjutkan pelajaran di institusi pengajian tinggi dalam dan luar
negara.
4.1.11 Merancang, melaksana, mengawalselia dan menilai program dan aktiviti perkhidmatan konsultasi dan rujukan berhubung bimbingan dan kaunseling, kerjaya dan pendidikan pencegahan dadah.
4.1.12 Merancang, melaksana, mengawalselia dan menilai program dan aktiviti konferens dengan ibu bapa , guru ,kakitangan bukan guru, agensi kerajaan dan bukan kerajaan yang terlibat dalam proses pendidikan dan perkembangan murid.
4.1.13 Membuat penilaian aktiviti modul, model, instrumen dan profesionalisme perkhidmatan bimbingan dan kaunseling sekolah .
4.1.14 Merancang, menyelaras dan menilai sumber dan bahan resos perkhidmatan bimbingan dan kaunseling.
4.1.15 Menjadi urusetia kepada Jawatankuasa Penyelaras Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling.
4.1.16 Menjadi penggerak utama dalam program latihan dalaman bagi menyebar kefahaman dan peningkatan profesionalisme perkhidmatan bimbingan dan kaunseling di sekolah.
4.1.17 Memberi khidmat kaunseling krisis kepada murid, guru, kakitangan dan ibu bapa yang memerlukannya.
4.1.18 Menjadi personel perhubungan / seranta sekolah dengan agensi-agensi luar yang berkaitan .
4.1.19 Menjadi ahli jawatankuasa ex-oficio dalam jawatankuasa kurikulum sekolah dan PIBG.
4.1.20 Menjadi ahli jawatankuasa dalam Majlis Perancangan Sekolah, Disiplin Sekolah dan Jawatankuasa Lembaga / Badan Pengawas.
4.1.21 Menjadi penyelaras dalam program mentor-mentee sekolah.
4.1.22 Menjadi penyelaras dalam program-program perkembangan murid kolokium, motivas, kem jaya diri, kepimpinan dan kursus ketatanegaraan.
4.1.23 Menjadi urusetia kepada program Sekolah Selamat, Dasar Pendidikan Wajib, Matematik dan Sains dalam Bahasa Inggeris dan Dasar Bahasa Tambahan dan Jawatankuasa penempatan (Kemasukan ) murid di sekolah.
Subscribe to:
Posts (Atom)