Tuesday 12 June 2012

KELUARGA BAHAGIA


Kewajipan ibu bapa terhadap anak-anak adalah berat,  bukan sekadar melahirkan mereka sahaja.  Pembangunan keluarga akan terjejas sekiranya anak-anak tidak mendapat perhatian dengan sewajarnya dari ibu bapa.
Anak-anak yang dilahirkan adalah ekoran dari cinta,  kasih sayang antara suami isteri.  Maka rasa cinta,  kasih dan sayang itu hendaklah disurahkan pula kepada anak-anak dalam bentuk-bentuk berikut:
1.    Pendidikan Kesihatan
Ibu mempunyai kewajipan menyusukan bayi dalam tempuh dua tahun (24 bulan).
(a) “Ibu-ibu hendaklah menyusukan bayi-bayi mereka selama dua tahun genap,  bagi siapa yang mahu menyempurnakan tempuh penyusuan tersebut.” Surah Al-Baqarah: 233.
(b) “Memberi makanan yang baik,  halal dan berkhasiat dengan cara yang teratur pada waktu-waktu tertentu supaya menjadi suatu kebiasaan dalam kehidupannya kelak.” Surah Al-Baqarah: 168.
2.   Pendidikan Kebersihan
Ibu bapa berkewajipan melatih,  membimbing anak-anak sejak kecil lagi supaya sentiasa menjaga kebersihan diri,  pakaian,  tempat tinggal,  kawasan sekitar dan sebagainya.
“Sesungguhnya Allah suka kepada orang-orang yang bersih dari dosa dan dari kecemaran.” Surah Al-Baqarah: 222.

3.   Pendidikan Akal dan Akhlak
Ibu bapa perlu melentur anak-anak sejak kecil,  jangan biarkan perkembangan akal dan akhlak kanak-kanak tanpa pengawasan.  Kemahuan nafsunya perlu dilentur dengan cara yang baik dengan memberikan pengertian yang betul.  Ibu bapa perlu menunjukkan teladan yang baik,  sama ada melalui percakapan,  perbualan mahupun tingkahlaku.
“Jangan menyuruh orang lain melakukan kebaikan sedangkan kamu lupakan diri kamu”. Surah Al-Baqarah: 44
4.   Pendidikan Cintakan Negara
Ibu bapa patut menanamkan semangat cintakan negara di mana dia dilahirkan dan hidup sebagai warganegara yang taat setia kepada pemerintah.
“Cintakan Negara Sebahagian Dari Tanda Beriman.”
Cintakan negara kerana ia sebahagian dari bumi ciptaan Allah S.W.T. dan diperintahkan manusia supaya memakmurkannya,  menjaga keamanan dan kesejahteraan penghuninya.  Sesiapa yang melakukan kedurjanaan dan kezaliman di muka bumi ini atau di dalam sesebuah negara di mana ia bermastautin,  adalah dikutuk oleh Allah S.W.T.
“Dan hendaklah kamu berbuat baik kepada semua makhluk sebagaimana Allah berbuat baik kepada kamu.  Dan janganlah kamu melakukan kedurjanaan dan kebinasaan di muka bumi,  sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang melakukan kebinaan dan kedurjanaan.” Surah Al-Qasas:   77.

No comments:

Post a Comment